12 Aralık 2019 Perşembe

banksy ya da otuz duvar ressamı

banksy'yi bilirsiniz. hakkında ingiliz oluşu dışında başka bir bilgi olmayan, ününü ise oraya buraya serpiştirdiği duvar resimlerine borçlu ünlü sanatçı. adını duymasanız bile bu görüntü çağında en az bir eserine maruz kaldığınıza ve googleda çalışan çocuklara sorup, görsellere bakarsanız, "aa! ben bunu biliyordum," diyeceğinize eminim.

kendisi yeniden gündem oldu. önce instagram hesabında yayınladığı, sonra diğer sokaklara da düşen son çalışması çok konuşuluyor. hüzünlü ama çok başarılı bulduğum bu son işinde, sayıları günden güne artan evsiz ve fakir insanlara dikkat çekmek istemiş banksy.

bu haberin peşi sıra bir defa daha simurg efsanesini andım. hani, kaf dağı'nın tepesinde yaşayan efsane kuş simurg'u bulmak için yola düşen ve eksile eksile sonunda otuz kuş kalan, nihayet simurg'un kendileri olduğunu anlayan kuşların macerası. dünyanın tüm kuşları bir gün bir araya gelip, onu bulmak için yola çıkarlar. ama yol zorludur. adları sırasıyla istek, aşk, ustalık, kanaatkarlık, yalnızlık, şaşkınlık ve yokoluş olan yedi vadiyi aşmak gereklidir. yorulan, vaz geçen, ölen kuşların ardından yokoluş vadisini de aştıklarında geriye sadece otuz kuş kalır. o otuz kuş kaf dağı'nın zirvesinde simurg'u bulamaz ama kendilerini bulurlar. simurg farsçada otuz kuş demektir. yedi vadiyi aşıp kaf dağı'nın zirvesine ulaşan otuz kuş ise bizzat simurgun kendisidir.

simurg'u andım, çünkü ben banksy'nin tek bir kişi olmadığına inanıyorum. birbirinden haberli - belki de habersiz- bir grup sanatçının yaptıklarını banksy adlı biri yapmış kabul edildiğine dair güçlü bir inancım var. hatta eminim.

2 yorum:

Denize Bakan Ev dedi ki...

Benim en çok sevdiğim "protesto"su da şuydu:
https://www.dezeen.com/2018/10/16/banksy-authenticates-painting-self-destructed-auction-sothebys/
Gerçekten gülmüştüm insanların yüz ifadelerine, ellerini ağızlarına götürüşlerine, onca paranın...... :D Muhteşemdi bence.
Sokaklarda yaşayan insanlar konusu mutlaka önemli ama ben onu hala politik konularda güçlü buluyorum.
Bu arada; Banksy orjinali, kendisi tek kişi ve aslında kimliğini biraz araştırırsan, bulunabiliyor (en azından yakın çevresinin iddialarıyla) ama Banksy aynı zamanda artık bir isim, bir "marka". O nedenle mutlaka ekip işi, hem de kocaman bir ekip işi ;)

verbumnonfacta dedi ki...

yanılgılar tarihi benden sorulur bu alemde :) sorun değil, yine yanılırım.

bahsettiğiniz 'iş' kocaman bir aptallıktı. sevenleri bağışlasın ama modern sanat baştan ayağa öyle.

bu ifademi sert bulanlar içinse, parası çok olanların vakit geçirmek için uydurdukları bir çeşit oyun, diyelim.