17 Ekim 2023 Salı

paket fikirler ve filistin meselesi

çocukluğumda, -gerçekten çocukluğumda- fark etmiştim: okuduğum kitaplarda, seyrettiğim filmlerde, hatta gazete ve dergilerde insanlar ikiye ayrılmıştı. ilk grup heybesine 'idam cezası karşıtlığı' ile 'kürtaj hakkı'nı koyarken, ikinci grup tam tersi iki fikirle doldurmuştu terkisinde taşıdığı heybeyi.

sanki bunlar takım olarak satılıyordu ve başka 'kombin' mümkün değildi.

çocuk aklımla, -gerçekten çocuk aklımla- hem idam cezasının hem kürtaj hakkının olması gerektiğine karar vermiştim. ve bugün de aynı fikirdeyim.

bunu yaparken çocukça bir tavırla farklı olmak için çabalamadığımı bilmek, bu iki düşünceyi daha o yaşlarda kendimce mantıklı bir zemine oturtmak hâlâ kendimle gurur duyduğum konulardan biridir.

bazı suçların müsebbiblerinin yaşamaya ve diğer insanlarla aynı dünyayı paylaşmaya hakkı yoktu bence. sebebi ne olursa olsun çocuklarının gözü önünde eşini öldüren bir adam ölmeliydi mesela. ya da bir kadına rızası dışında bir şeyler yapan biri ya da vatan hainleri.

istenmeyen ya da sebebi ne olursa olsun doğmasında bir sıkıntı, sakınca görülen bir bebek doğarsa dünya daha iyi bir yer olacaktı sanki? ya siz, o çocuğun yerinde olmak ister miydiniz?

en önemlisi de bu kararları paket olarak almamış olmaktı benim için. kendimce bir 'kombin' yapmıştım adeta.

*

bugünlerde dozu artmış bir şiddet, soykırıma dönüşen bir zulüm var filistin'de. bütün dinlere göre günah, insanlık ayıbı, hukuk suçu...

ve bu duruma karşı çıkmak, ses yükseltmek, bir kaç satır karalamak insan olmanın gereği değil mi?

ama bir grup insan var ki tek bir cümle çıkmıyor oradan. oysa aynı insanlar sokak hayvanları, cinsel yönelim ve eşcinsel hakları, çevre kirliliği, kadın hakları için gösteri düzenliyor, imzalar atıyor, göz yaşı döküyor.

niyetim acıları ve kötülükleri yarıştırmak değil kesinlikle.

ama merak ediyorum, bir yandan bunları yaparken diğer yandan katil bir devlete "dur!" diyemezler mi?

o insanların kendi fikri, kendi iradesi yok mu? aklını kullanarak, düşünerek yorulmak yerine paket düşüncelerle mi idare ediyorlar?

vicdan mı? öylelerinde vicdan ne gezer?

2 yorum:

ayşe dedi ki...

Bilmiyorum ki ,herkes fikrini belli etmeli mi? Yani yediğini içtiğini paylaşıp arkasından ölmüş çocukların,bombalanmış hayatlarıın paylaşılması ne kadar doğru.Açıkçası ben deliriyorum.

verbumnonfacta dedi ki...

herkesin fikrini beyan etmesini ve doğal olarak katil bir devletin karşısında mazlum halkın tarafını tutmasını istiyorum elbette.

ama bu yazıyla söylemek istediğim bu değildi. beni cemaat ruhuna, insan toplamına, yığın olmaya karşı çıkartan bir gerçeğin altını çizmekti.