14 Mart 2019 Perşembe

bir başka tanpınar portresi

özgür taburoğlu, tanpınar sözlüğü: şahsî bir masalın simgeleri* adlı kitabının "kadın" maddesinde, birbirinden çok farklı karakterler olmasına rağmen leyla** ve nuran***'dan yola çıkarak bir "ahmet hamdi tanpınar portresi" çiziyor:

"Erkekler için bu ayrılıklar arkasında türlü vicdan azapları bıraksa da, yine de özgürleşmelerine, kendi olmalarına yardımcı olur. Bir yandan da aşkın, "sağlam bir trapez olmadığını" bu tecrübelerden sonra anlarlar. Oysa erkek kadında, "sağlam bastığı bir toprak" bulmak ister. Varlığı, geniş âlemi, kâinatı üzerinde endişe etmeden temaşa edebileceği bir zemin arar. Ancak kadın, sonsuzluğu erkeğe katlanabilir, aşina kılan bu sağlam zemin arayışını çoğunlukla kaldıramaz, destekleyemez. Erkekle muayyen bir hayat sürmek, evlenmek, gündelik telaşlar içerisinde olmak ister. İçeriden zengin, ruhu güzel kadın bile, erkeğin gaiple yüzleşmek için kendisini bir medyum gibi kullanmasına tahammül edemez. Adem'le Havva hikâyesinde de olduğu gibi, "Allah'tan uzaklaşmasının" bir tesellisi, geri çekilmekte olan bir sonsuzluktan geride kalan bir parça olmak istemez."

* : doğubatı yayınları, ocak 2019
** : aydaki kadın
***: huzur

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder